Positioneren en automatiseren kun je leren. Ik ben dié coach die jou daarin meeneemt, met als resultaat: een winstgevend bedrijf.

Je hoeft je verleden niet uitgebreid met mij te delen. Je hoeft niet over al je herinneringen te praten. Maar we gaan wél je problemen oplossen.

Werkwijze

Download hier de brochure
Download hier het intake-formulier

Wat ik van jou vraag…

Coaching is a two (wo)men’s job. Jij vraagt om coaching omdat JIJ verandering wilt. Die verandering is altijd een verandering in gedrag en is iets wat alleen jij, als cliënt, kunt laten zien. Ben je zelf niet gemotiveerd om te veranderen, dan zul je ook niet veranderen. Wat ik als coach doe is jou faciliteren in je veranderproces. Ik zorg ervoor dat je op plekken in je bewustzijn komt, waar je anders niet zou komen. Ik maak toegankelijk wat normaal verscholen ligt – voor jezelf. Ik leer je hoe je met jezelf om kunt gaan. En hoe je meer invloed op je eigen gedachten en emoties kunt uitoefenen. Ik creëer de context waarbinnen JIJ waarde kunt creëren.

De methoden en technieken die ik daarvoor gebruik zijn wetenschappelijk ondersteund. En voor dat kleine beetje wat niet wetenschappelijk ondersteund is, zijn talloze casussen te benoemen waarin die methoden en technieken wél hebben gewerkt. Soms is iets niet helemaal – of gewoon helemaal niet – te verklaren, maar is het er ‘gewoon’. De scheidingslijn tussen realisme en abstractie vervaagt dan. Ik vergelijk het vaak met de wiskunde als wetenschap: je kunt met wiskunde veel verklaren, maar feit is dat getallen abstract zijn – en blijven. Het is een ‘construct’ van de mens. Je komt in de natuur geen getallen tegen. Probeer alle sneeuwvlokjes maar eens te tellen. Of probeer maar eens de (wiskundige) wortel uit 25 zebra’s te trekken. Zou je daarna ineens nog maar 5 zebra’s zien, denk je? Nee, natuurlijk niet. Het speelt zich alleen maar af in je hoofd.

Deze wiskundeleraar betoogt dat zoiets als realistische wiskunde ook niet bestaat:
“Wel grappig, maar ’t gaat bij ‘realistische wiskunde’ niet om ‘wiskunde’ maar om ‘het leren van wiskunde’. Is wiskunde abstract? Misschien kan je beter zeggen dat de ‘objecten van studie’ van de wiskunde abstract zijn. Logica, vindingrijkheid, creativiteit en volledige zekerheid… en er is geen speld tussen te krijgen. Veel mooier kan het toch niet worden?”

Wat ik van jou vraag is om je geloof te verbreden – als je dat al nog niet gedaan had. Om voorbij het realisme te kijken en te erkennen dat er een hoop zich in je hoofd afspeelt. Ik vraag je het vertrouwen om samen met mij naar binnen te keren.

Coaching is géén therapie

Een groot verschil tussen coaching en therapie is dat je bij therapie gebeurtenissen uit je verleden oprakelt en erover praat. Je gaat je bij therapie vooral richten op het ‘Waarom’. Bij coaching hoeft dit niet – of nauwelijks. Coaching richt zich meer op het ‘Waarheen’.

Want zelfs zónder je volledige herinnering(en) te delen, kan een goede coach snel tot oplossingen komen.

Het belangrijkste verschil tussen een psycholoog en een coach, is goed uit te leggen met behulp van een metafoor: je auto doet het niet meer en je wilt dat deze zo snel mogelijk wordt gerepareerd. Een coach begeleidt de persoon bij het leren hoe hij de auto kan repareren – en hoe de persoon kan voorkomen dat de auto nog een keer kapot gaat. En een therapeut laat de persoon ontdekken hoe de auto kapot kon gaan.

In mijn praktijk integreer ik echter het beste van beiden. Ik wil je op pad helpen door duidelijk te krijgen waar je heen wilt, maar ik wil ook voorkomen dat je in valkuilen stapt die je eerder al tegengekomen bent.

Positioneren en automatiseren kun je leren. Ik ben dié coach die jou daarin meeneemt, met als resultaat: een winstgevend bedrijf.