Wat houdt marketing nou eigenlijk écht in?

inhoud marketing

“If I could teach marketing to someone, what would I teach them? [..]
It is not about social media. It is not about growth rating points or even conversion. It is about work that matters for people who care.”

– Seth Godin.

Seth Godin is auteur, docent en spreker. Seth is zo ongeveer een marketing-celebrity in Amerika, maar in Nederland misschien iets minder bekend. Hij heeft al jaren een blog waar hij zijn kennis en inzichten met anderen deelt – en hij schreef vorig jaar (in 2019) het boek: ‘THIS is marketing’.

Krijg jij direct al jeuk als je de woorden ‘marketing’ en ‘sales’ hoort? Lees dan even verder, want dan is dit een echte eye-opener voor je.

Marketing zou namelijk moeten draaien om het verbeteren van mensen hun levens, maar daarentegen – zegt Seth – zetten bedrijven vaak hun marketing in om er vooral zélf beter van te worden. Ze hebben de focus op zoveel mogelijk likes te behalen in plaats echte verbindingen aan te gaan met hun klanten. En ze smeren je iets aan waar ze zelf geen eens vertrouwen in hebben, door middel van leugens en spam.

Zo las ik zelf ook ooit een verhaal van een voormalig copywriter/storyteller, die zei dat het immens grote (Nederlandse) bedrijf waar ze voor werkte haar jarenlang vroeg om verhalen te verzinnen. Weg authenticiteit. Zonde! En eigenlijk ook gewoon manipulatie ten gunste van het bedrijf zelf.

Als solopreneur heb je de ruimte om dit anders aan te pakken. Jij onderneemt in vrijheid. En ik hoop dat je weet dat je jouw gift hebt gekregen om hiermee de wereld te verrijken. Ik hoop dat je jouw gift niet misbruikt en deze 100% inzet om anderen te helpen. Als dat zo is, dan is dit artikel voor jou ❤.

Klanten willen niet per se wat je maakt of aanbiedt; ze willen wat het voor hun (leven) doet

Heb je wel eens een doos schroefjes gekocht in de bouwmarkt, zonder reden? Nee toch? Je koopt die schroefjes pas wanneer je ze nodig hebt om iets in elkaar te zetten. Hetzelfde geldt voor een dienst: je laat een monteur pas komen als je wasmachine kapot is, je gaat naar een fysiotherapeut als je last van je rug hebt en je kiest voor een coach als je jezelf (sneller) wilt ontwikkelen samen met een mentor die je vertrouwt.

In alle gevallen maakt de klant de beslissing om tot aankoop over te gaan, omdat hij/zij verwacht dat het een positieve impact zal maken op zijn/haar leven. Door niet aan die verwachting te voldoen, beroof je een klant dus eigenlijk van zijn/haar tijd, geld én vooruitgang. Je bent dus driedubbel aan het stelen.

Daarom ben ik zeker een fan van Seth Godin zijn werk en kan ik me hier zelf enorm in vinden: ondernemen doe je om jouw gift met de wereld te delen en om de wereld beter te maken.

Terug naar de basis

Waar ik in mijn coaching ook altijd op hamer is: ‘terug gaan naar de basis’. Waarom doe je wat je doet, hoe gaan jouw product(en) en/of dienst(en) het leven van je klanten verrijken en hoe zorg je ervoor dat je echte verbindingen met je klanten aangaat? Over dat laatste heb ik natuurlijk mijn eigen ideeën, die overigens vrijwel overeenkomen met die van Seth Godin. Maar dat is stof voor een andere keer…

 

Zoals mijn vriend altijd zegt: “Het is geven en nemen. Geven en nemen”. En als je dan geeft… doe dat dan met een puur hart en verwacht er niks voor terug. Dan zul je zien dat je, juíst dan, zal mogen ontvangen.

Geef een reactie

*