Waarom die verbinding met de ideale klant nog vóór je sale staat

Ben je ooit wel eens naar een wildvreemde op straat gelopen, waar je vervolgens tegen zei: “Hoi, wil jij mijn product kopen?”. Waarschijnlijk niet toch? En tenzij je vroeger als krantenverkoper of als deur tot deur verkoper hebt gewerkt, heb je misschien zelfs nog nóóit iemand op straat een direct aanbod gedaan. Waarom doen we het dan wel massaal online?

Ik zie gigantisch veel betaalde advertenties voorbij komen van – voor mij nog – onbekende personen met de boodschap: “Koop mijn product/dienst/programma, nu maar 397,- euro!” Ehm, dan denk ik: “Ik ken je niet, waarom zou ik dan iets bij je kopen? En waarom überhaupt gelijk voor zo’n groot bedrag?” Hier gaat het nog té vaak mis.

Wat namelijk voorop zou moeten staan is de verbinding met je doelgroep. En dan volgt de verkoop pas. En dat heeft twee voordelen:

  1. Je zit in op een lange(re) termijn relatie met je potentiële klant.
  2. Het kost jou uiteindelijk minder advertentiebudget om je programma’s, producten en/of diensten te promoten.

Ik snap het hoor. Als (startende) ondernemer wil je allerlei dingen. Je wilt klanten. Je wilt zo snel mogelijk goed verdienen. Je wilt werk waar je blij van wordt. Je ziet andere ondernemers die high-end coaching geven. Of andere ondernemers die een succesvol online programma hebben. En je vergelijkt jezelf daarmee. Stop. Right. There.

Ga jezelf niet vergelijken met vakgenoten (online)

Jezelf vergelijken met iemand die al jaren bezig is, zal je zeker geen goed doen. Jij ziet op dat moment namelijk alleen hun succes(sen). Je ziet niet de tijd, de moeite en het geld, wat ze al die maanden daarvoor erin hebben gestopt om dit te laten werken. Niemand, maar dan ook écht niemand, heeft van de andere op de andere dag succes met daarbij ook nog eens een groot klantenbestand als aanhang. Dat bestaat gewoon niet. Waar je dus beter op in kunt zetten is: éérst de verbinding met je potentiële klanten aangaan.

Mensen kennen jou waarschijnlijk nog niet. Bedenk dus eens waar je die verbinding (mee) aan kunt gaan. Social media zoals Instagram en LinkedIn zijn daar enorm geschikt voor. Maar ook gratis weggevers, zoals een gratis ebook of een gratis masterclass (webinar) zijn ideale middelen om jezelf bij je doelgroep in de kijker te spelen. En dat werkt nóg beter als je ondertussen ook zorgt dat je zichtbaar blijft.

Yes I know, als ondernemer is het vaak bikkelen om zichtbaar te worden of zichtbaar te blijven. Vandaar dat gestructureerd werken en zoiets als een content kalender je ook enorm kunnen helpen.

De kern van mijn boodschap is in ieder geval: zorg dat je éérst voor een connectie zorgt met je doelgroep. Ga die verbinding aan. Investeer erin. En zet daarna pas die verbinding om naar een duurzame klantrelatie.

Waarom je ook na 1 gratis online programma nog geen saleskoning(in) bent

Nu denk je misschien: “Oké. Ik schrijf een gratis ebook, dan doe ik een aanbod voor een gratis webinar en daarna doe ik mijn betaalde aanbod.” En dat is een prima gedachtengang! Wees je er alleen wel van bewust dat je óók dan nog geen torenhoge verkoopcijfers zal draaien. Belangrijk is dat je daarover niet gaat zitten mokken, maar vooral blijft kijken wat er wél al is – en daar je aandacht aan schenkt. Al heb je maar één klant, geef die klant dan alsnog jouw volle aandacht. Alles wat je aandacht geeft, groeit namelijk.

BONUSTIP: als je een aanbod doet, zorg er dan altijd voor dat je jouw potentiële klant keuzes biedt. Zo kun je bijvoorbeeld een online course aanbieden van € 500,- (ik noem maar wat). Stel dat de potentiële klant dit niet kan of niet niet wil betalen… dan kun je als alternatief een betaald ebook aanbieden van € 59,-. En stel dat de potentiële klant behoefte heeft aan meer? Dan kun je een 1-op-1 coachingstraject aanbieden voor € 799,-. 

Zorg er ook altijd voor dat je klanten de mogelijkheid hebben om in termijnen te betalen bij bedragen boven de € 250,-. Dat verhoogt uiteindelijk weer jouw conversie.

Dream big, start small

Toen ik net begon met mijn onderneming had ik een droom (I had a dream). Die heb ik nog steeds trouwens. En ik wist/weet dat ik daar alles aan zou gaan doen om die droom werkelijkheid te laten worden. Ik gaf mezelf een termijn en heb van daaruit terug ‘berekend’ wat ik er elk jaar, elke maand en elke week voor moet doen om die droom te behalen. Zo kun je jezelf ook accountable houden of je er wel in stopt wat er voor nodig is om je droom te behalen.

Bij die droom horen ook tussentijdse groeidoelen. Ik zeg ook altijd dat doelen zo heten, omdat je er nog naartoee moet groeien. Als je ze vandaag al zou kunnen behalen, dan waren het geen doelen, maar eerder taken op je to do lijstje. 

Begin dus met kleine stapjes. 

Een prachtig voorbeeld van een mede-ondernemer in mijn woonplaats: 

Als beginnende ondernemer heeft hij zichzelf geprofileerd als podcast producer. Toen ik in mijn Instagram Stories deelde dat ik een podcast-microfoon wilde kopen, maar dat deze uitverkocht was, heeft hij me op dat moment via een DM van advies voorzien (waarde!). Niet veel later was hij jarig en had hij een speciale verjaardagsactie van € 28,- online gezet: een podcastcursus + 1-op-1 coachingscall van 1 uur (heel veel waarde!). Ik heb zijn cursus aangeschaft omdat ik hem volg op Instagram, hij me gratis advies heeft gegeven en omdat hij een oplossing voor mijn wens heeft (ik wil namelijk een podcast beginnen) voor een klein bedrag. Een leuke instapprijs dus

Zorg ervoor dat ook jij, als beginnende ondernemer, een leuke instapprijs hebt voor je volgers. Het is bovendien makkelijker om vanuit een traject meer te verkopen aan een bestaande klant, dan nieuwe klanten te vinden.

Heb je wat aan deze tips en/of heb je nog aanvullingen? Laat het me hieronder weten ↓❤

Geef een reactie

*