Waarom alléén je naam nog geen branding is…

naam branding marketing

Als Coca Cola een hotel zou bouwen, dan zou je wel een aardig idee hebben van hoe dat eruit komt te zien, toch? En als Van der Valk een frisdrank op de markt zou brengen, dan zou je ook wel een aardig idee hebben van hoe dat eruit komt te zien, toch?

Maar wat nou als JIJ een hotel zou bouwen…

… zouden mensen dan ook weten hoe dat er ongeveer uit komt te zien? Zouden ze er bepaalde verwachtingen bij hebben? Kunnen ze zich er een voorstellingsvermogen van maken? Als mensen zich er op dit moment geen idee van kunnen vormen hoe JOUW hotel eruit zou komen te zien, dan heb je de ruimte om nog heel wat aan je branding doen. En ik kan je vertellen: branding is méér, veel méér zelfs, dan alleen een logo en een huisstijl.

Branding is het hebben van een merk. Een merk dat een belofte doet aan mensen. Een merk dat verwachtingen schept en daar ook aan voldoet. Zo creëer je niet alleen herkenbaarheid, maar zorg je ervoor dat mensen weten wat jij voor hen kan betekenen. Denk er maar eens over na:

      • Wat verwacht jij van Mercedes? (een ‘dikke bak’)
      • Wat verwacht jij van Apple? (innovatieve en makkelijke hardware)
      • Wat verwacht jij van Coolblue? (alles voor een glimlach)

Sterke branding is jouw belofte aan anderen, met een druppeltje van jezelf erdoorheen gemengd.

Gelukkig is branding niet alleen weggelegd voor de grote bedrijven, maar kun je hier ook als solopreneur mee aan de slag. Dat doe je door goed scherp te krijgen wat jouw belofte aan anderen is. Welk probleem, of welk verlangen, lost jouw product of dienst voor jouw doelgroep op. En zitten ze daar wel écht op te wachten? En hoe spreek je ze aan, welke kernwaarden waarderen ze en voor welke toekomstbeelden zijn ze gevoelig?

Wil je hiermee aan de slag onder begeleiding? Bekijk dan mijn coaching programma’s eens.

Geef een reactie

*