Succesvolle ondernemers plannen vooruit

succesvolle ondernemers

Succesvolle ondernemers plannen vooruit.
En dat doen ze om structuur aan te brengen in hun week.

En ik had vroeger een hekel aan structuur. Echt, serieus. Ik wilde gewoon leven in vrijheid en associeerde structuur altijd met authoriteit (waar ik ook zo’n hekel aan heb): iemand die mij vertelt wat ik MOET doen, ook al was ik dat zelf. Ook IK ging mezelf niet vertellen wat ik MOEST doen. Daar was ik veel te koppig voor.

Nu ik enige tijd fulltime ondernemer ben, leef ik naar mijn regels van structuur. Hilarisch, als ik erover nadenk. Als je dit mijn 10-jarige of 17-jarige zelf had vertelt, had ik gaan staan stampen van woede: “Nee, neee, nee zo kan mijn leven er niet uit gaan zien!” En toch is het nu zo – en heb ik er ontzettend veel baat bij. Ik zal je vertellen hoe die omslag heeft plaatsgevonden.

Tijd is kostbaarder dan geld

Als fulltime ondernemer had ik ineens gigantisch veel te doen. Social media bijhouden, webdesigns voor klanten maken, socials voor klanten beheren, op projectbasis bij een opdrachtgever werken, marketingstrategieën bedenken, producten en diensten ontwikkelen, mijn webdesign geregeld aanpassen en updaten, mijn eigen administratie doen, mennn. Ik werkte sommige dagen de klok rond. En ook al deed ik het met passie: dit was niet hoe ik dit de rest van mijn leven wilde doen. De klok rond werken heeft dus een maand geduurd; en toen bedacht ik me al dat het anders moest. Zo begon ik me te verdiepen in time management. En daarmee – onbewust – ook in het aanbrengen van structuur in mijn werk én in mijn leven.

Ik wilde vooral meer werkzaamheden clusteren. En waar mogelijk begon ik naar oplossingen te zoeken om zoveel mogelijk vooruit te plannen. Zo plan ik veel van mijn social media berichten nu bijvoorbeeld in, in Hootsuite. En ik gebruik MailBlue voor geautomatiseerde mailings. En intakes doe ik via Typeform.

Grappig genoeg bouwde ik zo geen team van mensen, maar een team van tools binnen mijn bedrijf. Super kostenefficiënt én ook nog eens betrouwbaar. Handig! Dat geeft mij weer tijd om langer na te denken over mijn (marketing)strategieën en om mezelf persoonlijk te ontwikkelen. En natuurlijk om af te spreken met mensen, want ook al heb ik een team van tools, echt menselijk contact blijft onvervangbaar.

Focus

Wat het aanbrengen van structuur me ook opgeleverd heeft is focus. Zo probeer ik doordeweeks zoveel mogelijk op vaste moment dingen te doen.

‘S ochtends maak ik bijvoorbeeld altijd een wandeling in het park en luister ik tijdens die wandeling minimaal 1 podcast. Daarna douche en ontbijt ik, en ga ik aan de slag. Eenmaal aan het werk probeer ik me aan de Pomodoro-techniek te houden. In blokken van 20-minuten (afleidingsvrij!) knal ik door het werk heen. En dat bevordert mijn productiviteit. Na elke 20 minuten neem ik vijf minuten pauze en na 3 x 20 minuten neem ik een halfuur pauze.

Door vooraf al in mijn agenda in te kaderen waar ik die dag aan werk, kan ik veel gerichter (en veel sneller) dingen afmaken. Zo heb ik ook ontdekt dat ik in de ochtend en na de lunch het meest productief ben, maar dat mijn concentratie wegebt na 15.00 uur (3pm). Voor mij een teken om na 15.00 uur de laptop af te sluiten en andere dingen te gaan doen, zoals een boek lezen; weer even wandelen; brainstormen; of door – na dat moment – gewoon te genieten van mijn vrije tijd.

 

*Note to self:* structuur valt dus heus wel mee. Het scheelt al enorm als je het voor jezelf doet. Dan weet je waarom je het doet en is het tegelijkertijd ook bescherming voor jezelf. Als solopreneurs willen we nou eenmaal vaak veel te veel in veel te korte tijd ;).

 

Geef een reactie

*