PRO artikel: Laat het internet vóór jou werken

internet voor jou laten werken

De meeste ondernemers die ik ken spenderen gigantisch veel tijd op social media. Zo las ik een week geleden een post van een mede-ondernemer op Instagram, die haar schermtijd op alleen al DIT platform (dus nog niet eens op Facebook, LinkedIn, YouTube, haar mail, podcasts etc. erbij) wilde verminderen van 3 uur naar 1 uur. Stel je even voor… wat had je anders met die 3 uur kunnen doen?

En belangrijker nog: je bent met al die schermtijd dus continu aan het consumeren. Je bent niet aan het creëren. Een gigantische ineffectieve methode, die jou waarschijnlijk meer kost dan je zelf denkt. Zo zijn er talloze relaties (man-vrouw, vrouw-kinderen, man-kinderen) stuk gegaan en wordt social media niet voor niks verslavend, of soms ook wel eens ‘vergif’ genoemd.

En het klinkt misschien heel cru: maar bedenk je ook eens wie er elke dag op social media zitten? Als je jezelf er beter door voelt hoef je niet één specifiek persoon voor de geest te halen, maar ik kan je wel vertellen dat het niet de top 5% ondernemers van de wereld zijn. Het is de 50% ‘gemiddelde’ mens die hier grotendeels zijn tijd doorbrengt.

Ook als jij een online ondernemer bent hoef je NIET per se op het internet te zitten all the time. Ik geef je hieronder praktische tips om het internet voor jou te laten werken.

Tips om het internet voor jou te laten werken

Hoe kun je een succesvolle online business hebben zónder veel (te veel) tijd op het internet te zitten? Dat kan met mijn volledig uitgedachte en super-effectieve tips. Pas ze allemaal toe – of één voor één – en het zal je gegarandeerd…

    • vele malen creatiever maken;
    • meer rust geven;
    • je een leuker persoon voor je omgeving maken;
    • minder stress en meer enthousiasme opleveren.

Wil jij dat ook? Top! Lees dan nog even verder.

Tip 1: Weg met het ‘uurtje factuurtje’

Voordat ik met mijn huidige business begon heb ik twee keer eerder een onderneming gehad. Die twee keer werkte ik als freelancer voor andere bedrijven. Ik stelde mijn marketingkennis en ál mijn vaardigheden beschikbaar en in ruil daarvoor kreeg ik per uur betaald. Ik was afhankelijk van mijn opdrachtgevers. Als één van die opdrachtgevers besloot om niet meer met mij te kunnen of willen werken, viel een groot deel van mijn inkomen weg. Bovendien ruilde ik als het ware mijn tijd voor geld, waardoor mijn business én maar beperkt schaalbaar was (you’ve only got so much time) én ik niet de eigen regie kon voeren over mij tijd. Er werd immers van mij verwacht dat ik op bepaalde tijdens aanwezig was. Iets was me in loondienst ook altijd al zo heeft tegengestaan. Ik wil creëren vanuit vrijheid, niet vanuit verplichtingen. En de hele dag op zo’n duf kantoor, of in zo’n gare kantoortuin, bevorderd mijn creativiteit niet.

Heb jij dit nou ook?

Met mijn derde onderneming (over een periode van tien jaar tijd trouwens), wist ik dat ik hier vanaf wilde. Ik was vastbesloten nooit meer mijn tijd voor geld te ruilen. Van geld kun je namelijk altijd meer maken, maar tijd komt nooit meer terug. En zo ben ik het roer om gaan gooien…

Ik heb als het ware een ‘switch‘ gemaakt in perspectief EN in mijn handelen. Zo ben ik online programma’s gaan bedenken, coachingstrajecten op gaan zetten en heb ik gratis ebooks geschreven. Ik ging langzaam aan van entrepreneur naar freedompreneur – met een personal brand.

BONUS TIP: Vraag jezelf als freedompreneur niet steeds af “Hoe kan ik meer geld verdienen”, maar eerder: “Wat kan ik maken dat waarde levert voor mijn klant(en)?”.

Tip 2: van HOW naar WHO

Eigenlijk heb ik deze tip een beetje afgekeken bij Eelco de Boer, hoewel ik er zelf ook al veel voor voelde. Zoals Marie Forleo in haar boek ‘Alles is uitvogelbaar’ schrijft: “We zien dingen niet zoals ze zijn. We zien dingen zoals WIJ zijn.”

Eelco geeft aan dat een ander woord voor ondernemer ‘werkGEVER’ is. Ook als zzp’er ja. Je bent geen werkNEMER meer. En toch zie ik veel ondernemers nog heel, heeeel veel werk op zich NEMEN. Zonde! Zeker in een tijd waarin er talloze Virtual Assistants bestaan waarmee je kunt samenwerken.

Wil je echte winst behalen, ga je creativiteit dan kanaliseren. En kanaliseren is gewoon een ander woord voor iets ‘in geregelde banen’ leiden. Met andere woorden: breng structuur aan in je bedrijf. Dat doe je door zelf aan de slag te gaan met strategievorming en vervolgens andere mensen in de juiste posities te zetten. Zoals een Virtual Assistant bijvoorbeeld. Om ze in de juiste positie te zetten moet jij wel precies weten waar je ze wilt hebben en wat voor type persoon je daarvoor nodig hebt. Daar ben jij zelf verantwoordelijk voor, vergeet dat niet. Als een samenwerking dus niet lekker loopt, ga dan eerst altijd bij jezelf na wat JIJ anders had kunnen doen.

Het meest handige om mensen in de juiste positie te krijgen is: bedenk een methode. Een methode die voor jou lekker werkt. Een goed voorbeeld is dus de domino-methode van Eelco de Boer. Heb je hier nog nooit van gehoord? Dan geef ik je hieronder een voorbeeldversie van de domino-methode.

      1. Neem een podcast op (jijzelf) en film deze eventueel
      2. Podcast editen en online plaatsen (expert/VA)
      3. Eventueel video van de podcast op YouTube plaatsen (expert/VA)
      4. Maak van die podcast een blog (expert/VA)
      5. Maak van de kern van die blog een Instagram en LinkedIn-post & zet online (expert/VA)
      6. Deel in je Stories (jijzelf of expert/VA)

Het enige wat jij dan hoeft te doen is de podcast opnemen. Vervolgens kun je het als dominostenen elkaar laten opvolgen. SUPER effectief! En je weet nu precies wat voor vaardigheden je zoekt in iemand waarmee je gaat samenwerken.

BONUS TIP: Veel mensen denken dat online marketing een website bouwen is, dat is geen marketing: dat is techniek. Denk nu eens goed na over wat er nog meer ‘techniek’ is… Techniek kun én mag je namelijk altijd uitbesteden. Wat je zelf moet leren is om jouw boodschap te communiceren.

Tip 3: werk met slimme verdienmodellen

Ik noemde het al even bij de eerste tip: ik heb een switch gemaakt van het ‘uurtje factuurtje’ naar het bedenken van online programma’s en producten en coachingstrajecten. Die laatste vallen in de categorie ‘slimme verdienmodellen’ – en dan met name de online programma’s en producten. Deze kun je namelijk elk moment van de dag verkopen, zonder dat je hiervoor zelf aanwezig hoeft te zijn. Deze processen kun je automatiseren of uitbesteden.

Natuurlijk is er wel een voorwaarde voor die online programma’s en producten: het gaat er, zoals bij alles eigenlijk, om dat je waarde creëert voor je (potentiële) klanten.

Pas jij al één van deze tips toe in je bedrijf? Laat het me weten ↓.

 

Geef een reactie

*