NLP & Marketing: een bijzondere combinatie?

NLP & Marketing. Ik combineer beide in mijn coaching voor kennisondernemers en zakelijk dienstverleners. NLP & Marketing: een bijzondere combinatie? Ik dacht het niet. Ze versterken elkaar! Ze vullen elkaar aan zoals Jip & Janneke. Suske & Wiske. Bert & Ernie. Nouja, je snapt wat ik bedoel, toch?

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Een nogal moeilijk woord voor: grip krijgen op je eigen gedachten door een reeks aan methoden en technieken die je bewust maken van je onderbewustzijn. Je kunt dit op jezelf toepassen, maar ook op anderen. En marketing… tsja. Marketing noem ik ook wel ‘zichtbaarheidswetenschappen’. Want het gaat er uiteindelijk allemaal om dat jij/jouw product/jouw dienst zichtbaar wordt op een manier die voor jou werkt.

NLP & Marketing

Wat was er eerst? De kip of het ei? NLP & Marketing is zo’n gevalletje. Eigenlijk maakt het niet uit wanneer NLP of wanneer Marketing aan bod komt. Het belangrijkste is dat ze elkaar versterken. NLP noem ik hier voor het gemak even ‘mindset‘.

Een goede mindset helpt jou verder. Zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Het zijn namelijk vaak jouw eigen gedachten die jou tegenhouden om het succes te bereiken waar je zo naar verlangt. Om je een concreet voorbeeld te geven:

Lisa is ondernemer. Ze geeft voedingscoaching aan vrouwen die een fittere & gezondere levensstijl willen. Niet door te diëten, maar door lifestyle changes te maken. Lisa heeft dit pad al eens succesvol afgelegd en is inmiddels zelf 45 kg afgevallen. Om haar coaching te ‘verkopen’ zou het haar helpen zichtbaarder te zijn op social media; tijdens het netwerken en op video. Maar Lisa heeft sterke overtuigingen dat ze ‘niet goed en niet mooi genoeg is om zichtbaar te zijn’. Die overtuigingen houden haar tegen om haar marketing écht goed aan te pakken. Met NLP hebben we die overtuigingen samen opgeruimd en verruild voor nieuwe, positieve overtuigingen, zoals: “Ik mag er zijn”, “Ik ben fit & gezond” en “Ik ben succesvol zichtbaar voor mijn coaching”. Vervolgens hebben we samen haar verhaal uitgewerkt en is Lisa steeds zichtbaarder, wat voor een sterkere verbinding met potentiële klanten heeft gezorgd (mensen raakten getriggerd door Lisa’s zichtbaarheid) en een sterke toename van het aantal daadwerkelijke klanten in haar praktijk.

Vaak zit de groei die je zoekt niet op zakelijk niveau, maar juist op persoonlijkeniveau. Daarom is het ondernemerschap ook zo mooi: om met je business te kunnen groeien, wordt je uitgedaagd om ook persoonlijk te groeien.

Een ander voorbeeld:

Myrthe heeft voor zichzelf een doel gezet (supergoed trouwens*): in 2020 wilde ze een jaaromzet van 100.000 euro behalen. In 2019 had ze 65.000 euro omgezet. Ik vroeg haar of ze er ook 200.000 van kon maken? Of 500.000? “Nee”, zei ze. “Daar moet ik hele andere dingen voor doen”. Ik vroeg haar wat ze daar dan voor zou moeten doen(?) – en ik vroeg haar of ze dit op wilde schrijven in bullets. Dat deed ze. Na enige tijd kreeg ik het lijstje terug. Ik keek ernaar en ik vroeg aan Myrthe: “Mooi, zullen we er dan maar 500.000 van maken?”. Ze lachte en bevestigde. Nu, net over de helft van 2020, heeft ze al ruim 350.000 euro omzet. Hoewel ze niet zeker weet of ze de 500.000 gaat behalen, is dit naar mijn idee ook minder belangrijk. Want heeft ze dan gefaald? Nee, allesbehalve dat. Ze heeft het doel wat ze oorspronkelijk wilde zetten NU AL x 3,5 behaald. Dat is ZEKER een feestje waard, toch?

*Doelen zetten is ontzettend belangrijk in het leven en in je business. Door een helder beeld te hebben van waar je naartoe wilt kun je ook sterker de regie uitoefenen (‘zit je achter het stuur’) in jouw leven – en beland je niet onverhoopt in iemand anders zijn/haar leven ‘op de passagiersstoel’. 

Zichtbaar zijn

Het begint met mindset. Weten wat je wilt en waar je naartoe wilt. Zichtbaar zijn op de juiste plekken wordt dan ‘het voertuig’ naar je succes. Zichtbaar zijn = marketing en marketing = een reeks aan middelen om zichtbaar te worden.

Dat zichtbaarheid belangrijk is, heb ik zelf verschillende keren ondervonden. Ik begon het voor het eerst écht door te hebben op de universiteit. Ik werkte namelijk altijd keihard aan opdrachten, maar waar ik een broertje dood aan had was elke keer heen en weer rijden naar school. Ik woonde namelijk in Dordrecht en mijn universiteit zat in Utrecht. Elke rit kostte me 1.45 uur van mijn leven in het openbaar vervoer. En laat ik daar nou net niet een al te grote liefde voor hebben. Als het niet echt noodzakelijk was om in Utrecht te zijn, ging ik dus liever niet. Dus werkte ik vanuit huis, terwijl studiegenoten in Utrecht bij elkaar kwamen. Vaak leverden die studiegenoten bar weinig tot niks op omdat ze het vooral over koetjes & kalfjes hadden gehad. Terwijl ik ondertussen thuis van alles had uitgezocht en had uitgewerkt. En toch kreeg ik nooit de credits waarvan ik vond dat ik ze verdiend had. Sterker nog: meestal waren mijn studiegenoten ontevreden met me, terwijl ik 80% van het werk had gedaan. Het duurde even, maar op een dag besefte ik me dat het kwam omdat ik niet zichtbaar voor ze was. Ik voelde me niet echt betrokken bij hun (einzelgänger haha) en zij voelden zich niet betrokken bij mij.

Veel later, op de werkvloer, maakte ik dezelfde fout. Ik werkte keihard, maar een loonsverhoging of promotie bleven maar uit. Er waren zelfs collega’s die hele dagen een beetje heen en weer liepen naar de koffieautomaat, maar die wél een loonsverhoging of promotie kregen. Ik snapte er niks van. Totdat ik terug dacht aan mijn studieperiode – en aan wie er eigenlijk over die loonsverhoging of promotie besliste. Eureka-momentje: ik was niet zichtbaar bij de juiste personen, waardoor ik mijn wensen en doelen niet behaalde. 

Uiteindelijk wilde ik minder afhankelijk zijn van anderen om mijn doelen te behalen en ben ik gaan ondernemen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Wat ik je probeer mee te geven is dat zichtbaarheid bij de juiste mensen cruciaal is voor het behalen van succes.

Coaching

Wil je zichtbaarder worden; groeien met je business; succes boeken op zakelijk vlak en ontwikkelen op persoonlijk vlak? Neem dan contact met me op voor een gratis strategiegesprek. Ik ben benieuwd naar jouw wensen en behoeften!