Hoe weet je of een coachingstraject geslaagd is?

Hoe weet je nou – voor jezelf – of jouw coaching GESLAAGD is? Die vraag wordt me vaak gesteld, zowel door coaches als coachees. Een goede vraag, want coaching hoeft niet per se altijd een goed gevoel te geven. En als dat wél jouw criteria is (als coach of coachee) voor een  ‘goed’ coachingstraject, dan kun je daar aardig op vastlopen.

In deze blog vertel ik je mijn visie en methoden voor een ‘goed’ coachingstraject en vertel ik je hoe ik daartoe gekomen ben.

Wat is jouw rol?

Een goed coachingstraject begint bij het kennen van jouw rol. Goede coaches doen daarom vaak aan verwachtingsmanagement en goede coachees (klanten) weten voor zichzelf wáárom ze een coach nodig hebben. Maar dit is de theorie. In de praktijk komt het nog wel eens voor dat aan één van de twee kanten – of zelfs aan allebei de kanten – de ‘spelers’ (nog) geen duidelijk beeld hebben van hun rol. Dat komt omdat beide partijen ook continu in ontwikkeling zijn. 

Ik geef je twee manieren hoe je verwachtingen kunt inkaderen – als coach en als coachee.

Als coach

Als coach begint dit al bij het aantrekken van jouw droomklanten. Weet je wie je droomklanten zijn? In welke fase van hun persoonlijke ontwikkeling en het ondernemerschap zitten ze? Tegen welke struggles lopen ze aan? En hoe ga jij ze helpen om dit op te lossen?

Als je tijdens een intake gesprek al merkt dat iemand een struggle heeft waar jij (nu) geen oplossing voor kunt bieden, dan ontstaat er vroeg of laat een mismatch in het coachingstraject.

Een ander belangrijk gegeven is dat je als coach niet het werk vóór de coachee (klant) gaat doen. Wat je als coach wél doet is je coachee een pakket aanreiken en ze tot inzichten laten komen waardoor diegene tot persoonlijke/zakelijke groei komt. Net als bij topsporters coach je vanuit ervaring en inzicht, maar ga je niet zelf in het veld staan. Natuurlijk, voor je coachee kan de coaching soms onaangenaam zijn; tot frustratie leiden zelfs, maar dat betekent juíst dat er groei plaatsvind. Zie het als groeipijnen/spierpijn van je klant. Je kunt het masseren, maar je kunt niet het werk voor ze gaan doen. Daarmee zou je de groei van je klant belemmeren.

Als coachee (klant)

Stel… je bent op zoek naar een coach. Neem je dan zomaar de eerste de beste coach? Nee toch? Je bent namelijk niet zomaar op zoek naar een coach. Je bent op zoek naar iemand die jou kan helpen; iemand die het pad dat jij wilt bewandelen, al eerder heeft bewandeld. Iemand die jou vanuit ervaring en inzicht wijzer kan maken. Omdat je bepaalde ambities of vraagstukken hebt waar je tegenaan loopt.

Het is dan allereerst belangrijk om vast te stellen wat die ambities, vraagstukken of frustraties precies zijn vóórdat je een coach uitkiest. Een coach kan jou namelijk vanuit ervaring en inzicht begeleiden; maar dat kan alleen als jij weet waar je naartoe wilt. 

“Wie zijn bestemming niet kent, zal verdwalen.”

Kun je er je vinger niet op leggen wat je nodig hebt? Misschien heb je dan juist dáár hulp bij nodig.

Een goede coachee stelt zich nieuwsgierig en flexibel op en heeft het vermogen tot zelfreflectie – of in ieder geval de wil om dit te ontwikkelen.

In beide rollen groei je

Dit leest natuurlijk allemaal heel logisch weg, maar in de praktijk gaat het gepaard met hobbels, versnellingen, deep-dives en soms wat krakkemikkigheden. En hey, dat is oké! Niemand is perfect. En in beide rollen, zowel als coach en als coachee, groei je. Leer het proces te waarderen en zie het als een zegen. There’s no failure, only feedback.

Thomas Edison vond ook niet bij zijn eerste poging de gloeilamp uit.
En ook de Wright broers vlogen niet direct de eerste keer door de lucht.

Zoek jij een coach die jou, als ondernemer, kan helpen met je mindset & marketing? En die je kan helpen om je business te schalen tot 200.000 euro omzet per jaar? Neem dan contact op voor een gratis strategiegesprek.