Gelukkig nieuwjaar, 2022! Zo houd je je aan je goede voornemens

Goede voornemens 2022

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Begin je dit jaar met goede voornemens? Onderzoek wijst uit dat dat 80% van de Nederlanders denken dat ze hun goede voornemens volhouden, maar dat ook 80% daarin faalt.

Januari blijkt niet de meest gunstige maand om je aan je goede voornemens te houden (augustus heeft meer slagingskans), en het duurt ongeveer drie maanden om je routine te veranderen. Want wie de verandering na drie maanden nog steeds volhoudt, heeft dat nieuwe gedrag verankerd in zijn of haar systeem.

Nieuwsgierig naar waar goede voornemens vandaan komen? Niemand weet het precies, maar het idee achter goede voornemens is echter al eeuwenoud. Ook de Babyloniërs (1800 v.Chr. tot 539 v.Chr.) maakten vroeger een lijstje met beloften voor het komende jaar. Toch zijn er maar weinig gevallen bekend bij wie die goede voornemens ook écht lukten.

Wil jij jezelf vereeuwigen als iemand waar het wél bij lukt? Neem dan deze tips eens door.

1. Meer slapen

Ongeacht wát je goede voornemen is, is het altijd handig om je óók voor te nemen om meer te slapen. Want slaaptekort is funest voor je wilskracht. Dat heeft te maken met je prefrontale cortex (het voorste gedeelte van je brein), die je bewustzijn vertegenwoordigt. Deze heeft maar een beperkte hoeveelheid energie per dag. Je hebt je prefrontale cortex echter nodig om jouw ‘ingesleten’ gedragspatronen in je onderbewustzijn tegengas te geven. Je kunt je onderbewustzijn zien als een hoog-intelligentie supercomputer die maar door ratelt – continu voorzien van stroomtoevoer. Je bewustzijn, ofwel je prefrontale cortex, kun je zien als een computermuis op een alkaline batterij – met stroom voor hooguit een paar ‘klikken’.

‘s Nachts, in onze slaap, komt onze prefrontale cortex tot rust, zodat deze zichzelf weer op kan laden voor de volgende dag.

Een goed opgeladen prefrontale cortex geeft je goede voornemens meer kans van slagen!

2. Minimaliseer jouw aantal beslissingen per dag

In navolging van meer slapen om je prefrontale cortex volledig op te laden, kun je nog iets doen om je deze zo effectief mogelijk te gebruiken: het aantal beslissingen per dag minimaliseren. Zodra we wakker worden vraagt elke – grote of kleine – beslissing namelijk een beetje energie van ons bewustzijn. “Wat trek ik aan vandaag?”, “Wat neem ik als ontbijt”, “Welke afspraken verzet ik en welke houd ik aan?”, et cetera, et cetera. Dat alkaline batterijtje loopt, op die manier, in een giga tempo weer leeg. Stel je voor dat je dan aan het einde van de dag de keuze moet maken tussen je oude ingesleten (voorkeurs)gedrag en je nieuwe gedrag. Dan heb je er letterlijk de energie niet meer voor om dat te doen.

Je hebt geen wilskracht meer. Want wilskracht is het vermogen om iets te willen (wil) en dat uit te voeren (kracht). Maar je alkaline batterijtje is op. Dus je wilskracht is op.

Mark Zuckerberg, eigenaar en CEO van Facebook, vond een manier om slim om te gaan met de spaarzaamheid van zijn bewustzijn.

“Ik wil in mijn leven zo min mogelijk beslissingen nemen over wat dan ook, behalve over hoe ik de Facebook gemeenschap het beste van dienst kan zijn. Er zijn tal van psychologische theorieën die stellen dat zelfs het nemen van kleine beslissingen, bijvoorbeeld over wat je aan moet trekken ​​of wat je als ontbijt eet – of zulk soort dingen, dat deze dingen je moe maken én je energie verbruiken. Ik ben van mening dat ik me in de gelukkige positie bevind waarin ik elke dag wakker mag worden en meer dan 1 miljard mensen kan helpen, en ik heb het gevoel dat ik mijn werk niet volledig doe, als ik mijn spaarzame energie besteed aan dwaze of frivole dingen in mijn leven.”

Zo draagt Zuckerberg bijvoorbeeld (bijna) altijd dezelfde soort kleding: een grijs t-shirt, hetzelfde kleur pak of een donkerblauwe trui.

Maak het jezelf dus makkelijk en minimaliseer het aantal keuzes dat je moet maken per dag door vooruit te plannen en door aan te houden wat bij jou past. Laat je niet leiden door externe druk, zoals bijvoorbeeld door de laatste kledingtrends. Tenzij dat juíst is wat bij jou past natuurlijk.

3. Maak van je goede voornemens doelen

Voornemens zijn meestal abstract: ik wil meer sparen, ik wil afvallen, ik wil… [vul maar in]. Het is een idee of een gedachte die in ons opkomt, waar we verder weinig tijd of aandacht aan besteden. Op 1 januari denken we ervoor te gaan en op 2 januari haken de meeste mensen alweer af. Een maand later, in februari, is 80% gestopt met zijn of haar goede voornemens.

Wil je je goede voornemen écht doen slagen? Maak er dan een doel van en schrijf een plan van aanpak. Doelen formuleer je via de i-SMART wijze.

i = intrinsieke motivatie
S = specifiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel
R = Realistisch
T = Tijdsgebonden

Dus niet:
“Ik wil meer sparen”

maar, bijvoorbeeld:
“Op 1 juni 2022 heb ik 2000 euro gespaard op mijn spaarrekening”.

Dus niet:
“Ik wil afvallen”

maar, bijvoorbeeld:
“Op 1 juni 2022 ben ik 15 kilo kwijt”.

Schrijf daarbij ook uitgebreide redenen op over wáárom je deze doelen wilt behalen (je intrinsieke motivatie). Door dit uit te schrijven kom je er direct achter of je het wel écht wilt, of dat er misschien wel een heel ander doel achter jouw goede voornemens zit.

4. Creëer tijd voor jezelf

We hebben het allemaal druk. Misschien werk je van 9 tot 5. Misschien ren je je rot achter je kinderen aan. Misschien ben je continu onderweg. Er is altijd wel iets te doen, maar “being busy doesn’t equal being productive”. Je kunt heel druk zijn en helemaal niks voor elkaar krijgen. En zo vliegen de dagen voorbij en ben je ineens wéér in december aanbelandt. Leer daarom om tijd voor jezelf te creëren.

Begin je elke ochtend om 8 uur aan je werk? Sta dan niet om 7 uur op, maar om 6 uur zodat je een uur hebt om aan je doelen te werken. Zit je elke avond te Netflixen? Zet die televisie dan uit en ga in plaats daarvan aan je doelen werken.

Er is altijd meer mogelijk. Je moet het alleen willen (zien).

5. Maak (beter) gebruik van momentum

Elke dag dat je je eigen gedrag wilt veranderen is een gevecht met jezelf. You vs. You. Zorg daarom goed voor je prefrontale cortex en leer gebruik te maken van jouw momentum. Ik schreef daar eerder een uitgebreide blog over, die je hier kunt lezen.

Met deze 5 tips hebben jouw goede voornemens een grotere kans van slagen. Nu is het aan jou! Ik wens je in ieder geval een prachtig, mooi, voorspoedig 2022 toe!

Comments · 2

Geef een antwoord

*