Als solopreneur social media voor jou laten werken

solopreneur social media

Social media voor jou laten werken: hoe zou jij het vinden als je die ‘code’ zou kunnen kraken?

Om social media voor jou te kunnen laten werken is het handig om wat meer van de social media platforms zelf te weten. Wat ook handig is, is om je eerst op twee platformen te richten, deze volledig te ownen, en dan pas verder te gaan kijken. En met ownen bedoel ik natuurlijk: ze voor je laten werken. Als een klantenmagneet.

Welke platformen kies je dan?
Nou, er bestaat zoiets als de ‘Big 3’. En dat zijn:

FB & Instagram YouTube LinkedIn
Eigenaar: Facebook Eigenaar: Google Eigenaar: Microsoft

Zelf vind ik videocontent heel gaaf, maar ook enorm tijdrovend. Vandaar dat ik als ondernemer (nog) geen content op YouTube heb staan. Hier ga ik pas uitgebreid de tijd voor nemen als ik het fundament van mijn business echt volledig heb staan. En daarom richt ik me nu nog met name op Instagram en LinkedIn.

Handig om te weten: wat willen social media platformen eigenlijk?

Heb je je ooit afgevraagd wat het is dat Facebook, Google en Microsoft willen met/van hun platformen? Ik vroeg me het wel af. Gewoon om te begrijpen waarom ze doen wat ze doen – en hoe ik daarop in kan spelen. Ik kwam tot drie belangrijke ontdekkingen:

  1. Ze willen hun gebruikers de meest waardevolle ervaring meegeven op het platform (zodat ze terug blijven komen);
  2. Ze willen zoveel mogelijk ogen (schermtijd) op het platform gericht hebben;
  3. Ze willen dat je nieuwe mogelijkheden van hun platform adopteert.

Vooral die laatste (punt 3) is belangrijk voor jou als ondernemer. Deze platformen maken namelijk gebruik van algoritmes waarmee ze (grotendeels) bepalen of jouw content, jouw bijdrage aan het platform, door veel of door weinig mensen gezien wordt. En als je dat weet in combinatie met de drie punten hier boven, kun je met enig gezond verstand de goede richting op gaan testen.

Instagram

Instagram is één van mijn favoriete social media tools waarop ik mijn creatieve content kwijt kan en kan interacten met mijn doelgroep (ideale klanten). In mijn geval bestaat die doelgroep uit: coaches, (netwerk) marketeers, virtual assistants, auteurs en schrijvers, ambitieuze vrouwen die een laptop lifestyle ambiëren en andere ambitieuze solopreneurs.

Uit een artikel van planningstool ‘Later’ blijkt dat Instagram zélf heeft aangegeven dat de volgende factoren van invloed zijn op je bereik:

  • Comments, likes, shares & views zijn van invloed op hoe zichtbaar je content is.
  • Foto’s en video’s zijn gelijkwaardig (het is dus niet zo dat video’s beter beoordeeld worden)
  • Of je nu een lange of korte reactie bij iemand’s foto plaatst: het geldt allebei als engagement.
  • Alle account types zijn hetzelfde: een zakelijk profiel is niet beter dan een persoonlijk profiel en vice versa.
  • Het is NIET waar dat de eerste 30 minuten na het publiceren van een foto van invloed zijn op je ranking.
  • Het Instagram algoritme veranderd continu omdat het gebaseerd is op machine learning en artificial intelligence.

Tip: kijkend naar wat Instagram uiteindelijk wil, is het ook aan te raden de nieuwe features van het platform te gebruiken, zodra deze beschikbaar worden gemaakt. Dit verhoogt je bereik.

Maar hoe maak je dan optimaal gebruik van Instagram? Dat doe je als volgt…

      1. Reserveer elke dag tijd voor Instagram (zo trek ik hier bijvoorbeeld zelf ’s ochtends een uur voor uit – en ’s avonds nog een keer een uur);
      2. Like foto’s van de mensen die je volgt – en comment;
      3. Volg de – voor jou – relevante hashtags en reageer op anderen met een comment;
      4. Plaats consequent zelf 1 of 2 afbeeldingen per dag (2 is beter dan 1, maar 3 is niet beter dan 2);
      5. Maak gebruik van carrousel mogelijkheden;
      6. Wees actief met je Instagram Stories;
      7. Deel jouw nieuwe posts ook in je Stories;
      8. Plaats niet alleen een afbeelding of een quote, maar vertel er ook een (persoonlijk) verhaal bij: wat betekent dit voor jou? < En let op dat dit ook resoneert met jouw doelgroep.

Wil jij de volgende keer meer tips over het vergroten van je bereik op LinkedIn? Laat dit dan weten met een reactie ↓

 

Geef een reactie

*